Välkommen till ett nytt läsår med Hagströmerbiblioteket!

Höstterminen har rivstartat med många bokade visningar och forskarbesök. Nu drar vi också igång våra populära föredragskvällar i HBV:s regi. Först ut blir årets Hagströmer Fellow, fil. dr. Raissa Bombini, som redan den 24:e augusti kommer att hålla föredraget Precious stones in late medieval and early modern plague medicine.

Konstens år på Hagströmerbiblioteket fortsätter. Till och med den 30 september visas konstnären Jenny Åkerlunds utställning Vitreous bodies. Den kommer att följas av en utställning av Ida Rödén om den fiktiva Linnélärjungen Jonas Falck. Missa inte vernissagen!

Den 22-25 september kommer Hagströmerbiblioteket och vår vänförening att delta i Bokmässan i Göteborg.  Vi är en del av Forskartorget, som är Bokmässans största populärvetenskapliga scen. Undertecknad och förstebibliotekarie Eva Nyström kommer även att hålla föredrag om Hagströmerbibliotekets Linnémanuskript.  Tingshuset håller stängt under denna vecka, men möt oss gärna i Göteborg!

Även bakom kulisserna händer det intressanta saker. Vi har renoverat plan 4 i Tingshuset, och kommer förhoppningsvis snart att kunna erbjuda större grupper att ha möten hos oss, och kommer kanske även kunna stå som värdar för mindre konferenser.  En annan nyhet är att Karolinska Institutets Bibliotek under våren lämnade över sina sista historiska samlingar till oss och till KI:s arkivenhet. Därmed är den arbetsdelning mellan oss och KIB som började med vårt grundande år 1997 äntligen helt fullbordad.

Väl mött på Hagströmerbiblioteket!

Hjalmar Fors

PS: missa inte Skrik från förr, på SVT, där David Lagercrantz programleder en dokumentärserie om historiska mord. Delar av serien spelades in på Hagströmerbiblioteket i våras.