INSTÄLLT PGA SJUKDOM! Välkommen till föredrag 15 okt. kl 18!

Den radikale läkaren Johann Conrad Dippel i Sverige, 1727–1728: medicin, alkemi och radikala samhällsideal

Läkaren Johann Conrad Dippel (1673–1734) var en av 1700-talets drivna mångsysslare. Vid sidan av sin läkarpraktik dryftade han för sin tid radikala idéer om alkemi, arkeologi, yttrandefrihet och religionspluralism. Hans praktik som läkare tjänade som effektiv skyddsmantel för samröre med personer som intresserade sig för hans idéer och tjänster. Inkomsterna kom bland annat från egenproducerade doser av elixir och hjorthornsolja (den så kallade dippeloljan).

Föreläsningen kommer att presentera Dippels egensinniga idéer samt hans förehavanden i Sverige under sin visit från januari 1727 till sommaren 1728 och inbjuda till diskussion om medicinska teorier och läkarens roll i 1700-talets Nordeuropa.

Johannes Ljungberg

Docent i historia vid Lunds universitet och lektor i historia vid Linköpings universitet.

TISDAG 15 OKT KL. 18.00

Anmälan emotses före fredag 11 oktober