Välkommen till föredrag 17 september!

Historiska perspektiv på dödshjälp

Dödshjälp är en av vår tids mest kontroversiella bioetiska frågeställningar. I Sverige är dödshjälp inte tillåtet, men frågan om en legalisering återkommer med jämna mellanrum i den offentliga debatten, ofta utifrån något uppmärksammat fall. Frågeställning är inte ny; debatten om dödshjälp har pågått sedan slutet av 1800-talet. Den har kretsat kring frågor om sjukdom, lidande, självbestämmande och människovärde men även läkarnas yrkesroll och olika etiska principer. På ett mer övergripande plan har uppfattningen om dödshjälp påverkats av kulturella och religiösa föreställningar om död och döende men även av den medicinska utvecklingen, inte minst det som rör vård i livets slutskede. I föredraget kommer några av 1900-talets mest uppmärksammade debatter om dödshjälp att diskuteras. Hur har läkare och andra grupper i samhället förhållit sig till dödshjälp och hur har debatten utvecklats över tid?

Anna Tunlid är docent i idé- och lärdomshistoria vid Lunds universitet.

TISDAG 17 SEPT KL. 18.00

Hagströmerbiblioteket Haga Tingshus