Välkommen till föredrag 8 februari 2024!

Alkemistens barn: Urban Hjärnes oregerliga barnaskara

Alkemisten, läkaren och poeten Urban Hjärne (1641-1724) var en av sin tids mest berömda svenskar. Han fick även 26 barn med tre olika fruar. Tretton av dem överlevde till vuxen ålder.  Barnen hade något gemensamt: de bar på ett arv som var olikt alla andras. De tog avstånd från 1700-talets av upplysningsförnuft präglade offentlighet. Istället ägnade de sig med kraft och energi åt skapandet av universalmediciner, fritänkeri och av alkemi präglat industriellt projektmakeri. Flera av dem var tongivande pietister med religiösa åsikter som starkt avvek från tidens lutherska ortodoxi. I föredraget följer jag några av dem i spåren, och diskuterar hur deras intressen utgick från deras gemensamma arv från den märkvärdige och kraftfulle Urban Hjärne.

Hjalmar Fors är chef för Hagströmerbiblioteket och docent i idé- och lärdomshistoria.

TORSDAGEN 8 FEBRUARI KL. 18.00

Hagströmerbiblioteket Haga Tingshus