Från Dürer till Daumier – Vetenskapens konstnärer i Hagströmerbibliotekets samlingar

Många framstående konstnärer är representerade i Hagströmerbibliotekets samlingar. Några, som Albrecht Dürer (1471 – 1528) och Honoré Daumier (1808 – 1879) är berömda världen över och förekommer ofta på utställningar och i böcker. Andra är nu i stort sett bortglömda och främst kända för forskare och samlare. Föredraget handlar om några av dessa konstnärer och de grafiska tekniker som de använde vid framställning och reproduktion av bilder, var och en med sina egna fördelar och användningsområden. Föredraget baseras på utställningen ”Dürer to Daumier. Artists of science in the collections of the Hagströmer Library” som har vernissage på biblioteket i oktober.

Anna Lantz, konstvetare och bokhistoriker arbetar som curator på Hagströmerbiblioteket.

TORSDAG 11 NOVEMBER 2021 kl. 18.00

HAGSTRÖMERBIBLIOTEKET HAGA TINGSHUS

buss 515 (Odenplan) Hållplats Haga Södra

Anmälan emotses före fredag 5 november

Email: anna.lantz@ki.se

Telefon; 070 555 27 36

Förfriskningar serveras

Medlemmar inträde 130 kr

Icke medlemmar 180 kr

Bildtext:

Le Docteur MALGAIGNE, Etienne Carjat (1828 – 1906).

Le Boulevard, 1862.